fire-tink

 
 
ژل رويال چيست ؟ خواص ژل رويال يا شاه انگبين
| نظرات (0)

Royal-jelly.jpg

ژل رويال چيست ؟ خواص ژل رويال يا شاه انگبين ، يكي از محصولات مهم و با ارزش زنبور عسل است و به وسيله ي غدد مغذي زنبوران كارگر در روز هاي اوليه ي زندگي ترشح مي شود ، بدين ترتيب كه زنبوران عسل كارگر بين سن پنج تا دوازده روزگي مي توانند ژل رويال ترشح كنند .

ژل رويال چيست ؟ خواص ژل رويال يا شاه انگبين

ژل رويال ماده اوليه براي تغذيه ي تخم و نوزاد و همينطور اصلي ترين ماده ي غذايي براي ملكه مي باشد . لاروي كه از اين ماده ي غذايي تغذيه مي كند در عرض پنج روز وزن اوليه اش 1250 بار افزايش مي يابد و اين ميزان رشد بسيار قابل توجه مي باشد . با ادامه ي تغذيه از اين ژل از زنبور عادي به ملكه تبديل مي شود . اين ماده به اكسير جواني معروف است و كه ماده اي بسيار مقوي و انرژي زا و پر پروتئين است .

معمولا لارو ها در سه روز اول زندگي از اين ماده تغذيه مي كنند ، اما اين برنامه ي غذايي از روز چهارم عوض مي شود و به مخلوطي از عسل و گرده ارتقا مي يابد اما ملكه تا آخر عمر از اين ژل استفاده مي كند . اين تفاوت تغذيه در زنبور ملكه و كارگر باعث تفاوت هاي بارزي در آن ها مي شود . از جمله ؛

ساختمان بدن : زنبور ملكه اندام تناسلي دارد اما زنبور هاي كارگر اندام هايي مانند كيسه هاي جمع آوري گرده ، غده هاي غذايي نوزادان و غدد موم سازي مي باشند . 

دوره تكامل : دوره ي شفيرگي زنبور ملكه در 16 روز اتفاق مي افتد ولي اين مرحله در زنبور كارگر در 21 روز طي مي شود . 

طول عمر : زنبور ملكه حداقل تا 5 سال و زنبور كارگر 45 تا 60 روز زندگي مي كند . 

ظاهر و رفتار : ملكه مي تواند 2000 تخم در روز بگذارد . او با پخش بوي خود در فضاي كندو ، زنبوران كارگر را عقيم مي كند . از نظر جسمي ملكه بسيار بزرگ تر از زنبور كارگر است .

خصوصيات فيزيكي ژل رويال

ژل رويال يك ماده ي يك نواخت با حالت خميري و تقريبا مايع است كه رنگ آن سفيد مايل به زرد يا بژ بوده و بوي تند اسيد فنوليك دارد . ژل رويال ترش و تند است ، به همين دليل بعضي افراد از خوردن آن اجتناب مي كنند . چسبندگي آن برحسب مقدار آب موجود و طول عمر آن تغيير مي كند و به تدريج چسبناك تر مي شود .

برخي ذرات باقي مانده در ژل رويال علامت خالص بودن آن است ، به عنوان مثال مي توان به وجود پوست لارو اشاره كرد . تكه هاي موم نيز كم و بيش وجود دارند ، ولي وجود آن ها بيشتر به روش جمع آوري بستگي دارد .

تركيبات شيميايي ژل رويال

ژل رويال تنها منبع طبيعي استيل كولين خالص است و خصوصيات ضد ميكروبي اين ماده هم باعث مي شود براي بدن بسيار مفيد باشد . ژل رويال از نسبت هاي مختلف قند ها ، چربي ها ، پروتئين ها ، پانتوتنيك ، گاماگلبولين ( عامل افزايش مقاومت در مقابل ويروس ها و باكتري ها ) ، اسيد نوكلئيك شبيه به DNA و RNA ، كلسترول ، بيوپترين و نئوپترين تشكيل يافته است . اين ماده غني از هورمون هايي با طيف گسترده اي از اثرات سودمند است . همچنين محتوي 15 درصد اسيد اسپارتيك بوده كه يك ماده ي ضروري براي رشد بافت ها ، عضلات و بازسازي سلول ها مي باشد . اسيد هاي آمينه ، شكل دهنده ي عناصر شيميايي بسيار اساسي براي بدن ما بوده و براي رشد و توانايي مبارزه با عفونت ها و بيماري ها ضروري هستند . در بسياري از شرايط بدن ما توانايي ساخت اسيد هاي آمينه را نداشته و ما آن ها را از طريق خوردن غذا ها به دست مي آوريم . با توجه به اهميت اسيد هاي آمينه و وجود مقادير بسيار زياد آن ها در ژله رويال ، اهميت اين ماده ي غذايي با ارزش براي بدن بيش از پيش آشكار مي شود .

توليد و نگهداري ژل رويال

توليد اين محصول يك كار تخصصي بوده و نياز به آموزش حرفه اي دارد . از آنجا كه ژل رويال غني از آنزيم ها و هورمون هاست مي بايست از تماس آن با نور و اكسيژن و هوا جلوگيري نمود تا واكنش ندهد . همچنين بايد آن را در يخچال يا فريزر نگهداري كرد .

خواص ژله رويال

برخي خواص ژل رويال مهم اين ماده غذايي ارزشمند عبارتند از :

-مصرف ژله رويال در دوران بارداري جهت رشد جسماني و ذهني نوزادان بسيار موثر است .

- در درمان نازايي و مشكلات بارداري مي توان از ژل رويال به عنوان دارو استفاده كرد . 

-مصرف مرتب ژل رويال در مبتلايان به بيماري صرع ( قش ) موجب كاهش تعداد و شدت حملات و حتي عدم بروز حملات صرع به مدت چند ماه مي شود .

-استفاده ي منظم و مستمر ژل رويال براي مبتلايان به ديابت ، علاوه بر كاهش قند خون به دليل اثرات شبه انسولين آن ، بر كبد نيز اثرات مثبتي خواهد گذاشت .

- از آن جا كه ژل رويال منبعي غني از استيل كولين و فسفوليپيد به شمار مي رود ، در درمان بيماري هاي عصبي نظير آلزايمر ، ام.اس ، فراموشي و پاركينسون نقش بسزايي را ايفا مي كند . ژل رويال به دليل داشتن مقادير فراواني از هورمون هاي طبيعي ، مواد معدني ، ويتامين هاي ب كمپلكس ، اسيد فوليك و بعضي اسيد هاي چرب علاوه بر اثرات مثبت بروي مغز و سيستم عصبي در كاهش درد هاي ميگرن ، درمان افسردگي ، كاهش استرس و بي خوابي هاي شبانه و همچنين باعث بهبود ضعف اعصاب ، اختلالات رواني ، هيجان زياد و جلوگيري از اثرات سو روانپزشكي مي شود .

- ژل رويال در مقابله با سرطان ، يك آنتي اكسيدان قوي محسوب مي شود و همچنين مانع از تشكيل و پيشروي تومور مي شود . طي آزمايش هاي متوالي ثابت شده است كه ژل رويال در بيماران تحت شيمي درماني اثرات مفيدي از جمله حفاظت از كبد و كليه ها دارد .

- طبق نتايج حاصل از آزمايش هايي كه در كشور بلغارستان بروي 125 نفر انجام شد ، مصرف ژل رويال براي بيماران مبتلا به آرتروز به طرز چشمگيري بهبود دهنده بوده است . همچنين در درمان و پيشگيري از روماتيسم و تنگي نفس اثرات مفيدي داشته است و خواص عسل در كنار اين ماده استثنائي هيچ است .

- ژل رويال به دليل داشتن مقادير زيادي استيل كولين با كاستن رسوب كلسترول در ديواره ي رگ ها ، مانع از سخت شدن ديواره ي رگ ها و سكته مي شود .

-ژل رويال به دليل كلاژن بسياري كه دارد موجب باعث استحكام پوست مي شود و به همين سبب در قاره هاي اروپا ، آمريكا ، استراليا و آفريقا بيشترين استفاده از ژل رويال در لوازم آرايشي و دارو هاي پوستي است و خاصيت ترميم كنندگي دارد . همچنين در پماد ها و كرم هاي سوختگي به كار مي رود . از آنجا كه درصد كمي از ژل رويال در اين فراورده ها به كار برده مي شود اما احتمال فساد آن وجود دارد به همين سبب اين فراورده ها بايد در يخچال نگهداري شوند . 

- انرژي زا ي عالي براي ورزشكاران يا افرادي كه كار زيادي انجام مي دهند

-كاهش مشكلات دوران يائسگي براي بانوان

- عملكرد شبه تستوسترون و جبران كمبود ترشح آن در آقايان

-حفظ تعادل هورموني بدن

-افزايش نيروي جنسي

-تنظيم فعاليت غده تيروئيد

ميزان استفاده از ژل رويال

مصرف اين ماده بهتر است بر حسب وزن انسان باشد ، به طوري كه مقدار يك ميلي گرم ژل رويال خالص براي يك كيلو گرم وزن در هر وعده توصيه شده است . مي توان ژل رويال را زير زبان گذاشت تا به سرعت توسط مخاط هاي زير زباني جذب شده و و بدون گذاشتن از روده وارد خون مي شود . 

كودكان بالاي يك سال مقدار 20 تا 30 ميلي گرم به صورت خالص زير زباني ، مخلوط با عسل يا آب عسل و يا مخلوط با آب ميوه مي توانند مصرف كنند .

بزرگسالان بسته به وزن مي توانند بين 50 تا 100 ميلي گرم ژل رويال در سه وعده و قبل از وعده هاي غذايي مصرف كنند .

روش هاي مصرف ژل رويال

-مخلوط ژل رويال و عسل طبيعي: مخلوط آن يك الي يك و نيم ساعت قابل نگهداري است . مي توانيد هر روز صبح ناشتا يك قاشق مربا خوري از اين مخلوط را زير زبان قرار دهيد . 

-مخلوط ژل رويال با ماست 

-كپسول و امپول : عرضه ژل رويال به شكل كپسول و يا آمپول هاي خوراكي در بازار هاي اروپايي و آمريكا متداول است . ولي در ايران فقط به شكل مخلوط با عسل يا خالص عرضه مي شود .

-ژل رويال در برخي كرم ها و ماسك هاي پوستي

 براي اطلاع از قيمت عسل ، قيمت ژل رويال و خريد اين محصولات ميتوانيد به سايت عسل آراماس مراجعه كنيد.

 

 منبع : وب سايت عسل آراماس



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
زمان : ۰۳:۰۴:۱۵
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی